Coaching témák #4 - Vállalkozásindítás - Mi kell hozzá?

 Ez a cikk azért születik, mert gyakori coaching téma a vállalkozásindítás (mi szükséges hozzá, hogyan induljak el, stb). Két korábbi bejegyzésem is szólt már arról, hogy egyrészt coaching vállalkozásba kezdek, másrészt pedig írok (haikukat, blogot és coach könyvet), most pedig összeszedem, mit teszek annak érdekében, hogy minél tovább ellegyek a megtakarításokból, amíg kidolgozom a stratégiáimat és megvalósítom a projektjeimet. Sokan nem tennék meg, hogy elengedjék a biztos jövedelmet, viszont jó páran vágynak rá, de el sem tudják képzelni, hogyan indulnának el. Ez a bejegyzés abban segíthet, hogy ha Te is arra vágysz, hogy szabadúszóként szabadon alkothass, egyszer Te is meg tudd ezt valósítani. Ugyanis ha soha nem engedjük el a biztos, alkalmazotti létformát, sosem fogunk szabadon élni (az is lehet, hogy nem jön össze a tervem, de legalább megpróbáltam). Kezdő vállalkozóként a fogamhoz kell vernem a garast, hogy a megtakarításomból minél tovább kihúzhassam, mert addig tudok önfeledten és kreatívan alkotni, amíg a megtakarításom tart (ezt a megtakarítást kifejezetten azért tettem félre az elmúlt évek során, hogy egyszer lehetőséget adjak magamnak arra, hogy kilépjek a mókuskerékből - ez az idő pedig most jött el). Nah de mi kell a saját vállalkozás elindításához a kezdet kezdetén?

Kell valamekkora tartalék, kell egy ötlet és egy adag kurázsi

Bár mindenkit arra bíztatok, valósítsa meg az álmait, lépjen ki a mókuskerékből és próbáljon a saját lábára állni (nem mindenkinek áll ez jól, ezt aláírom, én azokról beszélek, akikben ott él a vágy, hogy szabadúszók legyenek), ötlet és megtakarítás hiányában ez nem fog menni. Én évekig dolgoztam multiknál és minden hónapban félretettem egy bizonyos összeget, hogy egyszer szabadúszóként kezdhessek el dolgozni. Amikor belefogtam a gyűjtögetésbe, még nem volt ötletem arra, mibe is szeretnék belevágni. Csupán a szabadúszó munkaforma iránti vágy élt bennem nagyon erősen, mert én egy nagyon önjáró lány vagyok, nem tudom sokáig elviselni, ha irányítanak és mások szabják meg a szabályokat helyettem. Amint a kezdeti tartalék a rendelkezésemre állt, már csak az ötlet hiányzott. "CSAK"! 

Arról már írtam egy korábbi bejegyzésben, hogyan nyitotta ki számomra a világot a fotográfia. Amikor elkezdtem fotózni, láttam, ebből meg lehet élni. Tudtam, hogy messze van még a vége, de azt is éreztem, hogy tettem egy lépést az önmegvalósítás felé. Majd ahogy elkezdett kinyílni bennem egy kreatív csatorna, valahogy automatikusan kinyílt egy másik is: elkezdtem verseket írni. Soha nem gondoltam volna magamról, hogy én erre képes vagyok (pedig 15 évig szavaltam, szóval a versek gyerekkorom óta lételemem voltak), de vettem a bátorságot, hogy megmutassam a verseimet másoknak, és nagyon pozitív volt a visszacsatolás. Ééés...végül rátaláltam a coachingra is, ami szintén alkalmas lehet arra, hogy megéljek belőle. Hol is tartok jelenleg, mire is volt szükségem, hogy elinduljak szabadúszóként? Szükségem volt megtakarításra (az tőled függ, hogy ez mekkora összeg), egy ötletre és egy nagy adag bátorságra. Szerintem nem lehet elindulni megtakarítás nélkül, mert könnyen felkophat az állunk. A saját vállalkozás is egy befektetés, amihez tőke kell, semmi sincs ingyen, mint ahogy a saját vállalkozás beindítása sem (a pályázati pénzekre nem érdemes bazírozni, befektetőt pedig szinte lehetetlen találni). Az ötlet is elengedhetetlen, hiszen mi lesz a termék/szolgáltatás, ha nem tudod, mit akarsz csinálni? Ezt ki kell találni. Nekem annyi ötletem van, hogy azt sem tudom, hova nyúljak. És bizony, bátorság nélkül nem fogsz elindulni. Ki kell tenned a kirakatba a terméked/szolgáltatásod, lehet, hogy meg kell mutatnod az arcod, tárgyalnod kell, hirdetned és eladnod magad, ez pedig nem megy, ha nincs meg hozzá a kurázsid. Viszont ha szert tudsz tenni erre a három dologra (megtakarítás, ötlet, bátorság), szabadabban élhetsz majd, mint valaha - de kitartóan, szorgalmasan és alázatosan bele kell tenni az időt és az energiát a vállalkozás kiépítésébe.

És mivel a megtakarításaim nem lesznek elegendőek évtizedekig (csak mondjuk előreláthatólag 1 évig), meg kell húznom a gatyamadzagot. Ebben a férjem is segít (aki szívesen segít most spórolni, mert egyébként is rühelli a költekezést), és néhány dologra most vagy egyáltalán nem, vagy csak módjával költünk. Természetesen akad olyan kiadás is, amit nem radíroztam ki, mert még most, szűkös anyagi körülményeim között is szívesen költök rájuk. Ha szeretnétek, ezekről írok majd részletesen egy külön bejegyzésben :) Illetve azon is végig fogok menni lépésről lépésre, hogyan zajlik a céglapítás és milyen költségekkel jár. 

Összefoglalásképp 3 dologra van szükséged a vállalkozásindításhoz a kezdet kezdetén: némi tőkére, egy ötletre és bátorságra. Hajrá mindehhez! :)




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A quiet quitting jelenség és ami mögötte van

Egy éve a pszichológia szakon – megérte elkezdeni?

10 ötlet a minimalizmus felé - a kevesebb több!