Coaching témák #6 - Vállalkozásindítás - Kezdeti lépések

 Korábban már írtam arról, mi szükséges ahhoz, hogy vállalkozónak álljunk. Ez a bejegyzés arról fog szólni, hogyan lehet elindulni, ha már megszületett a döntésünk. Lesz szó technikai lépésekről és költségekről, egy következő bejegyzést pedig a kezdeti nehézségek és örömök részletezésének szentelek majd. Vegyük sorra a vállalkozásindítás lépéseit:

1. Munka mellett vállalkozzak vagy ugorjak fejest az ismeretlenbe?

Az első döntés, hogy a meglévő munkahelyünket feladva vágjunk-e bele a saját üzletünkbe, vagy pedig hagyjuk meg a biztos bevételi forrásunkat és e mellett induljunk el. Ezt mindenki saját maga kell, hogy eldöntse, én azt tapasztalom, nagyon nehéz egy főállás mellett vállalkozást beindítani. Én teljes gőzzel szeretek a munkámra koncentrálni, legyen az egy multis manageri állás vagy saját business. A kettőt együtt én nem tudom működtetni, már csak amiatt sem, mert coach-ként vagy trénerként nagyon nehéz lenne késő esti időpontokban dolgoznom. Ehhez nekem több szabadságra van szükségem. Illetve, ha nagyon lefáradok napközben, nem marad energiám és kreativitásom írni, IG postot gyártani, képezni magam, így számomra 2 lehetőség állt fenn: vagy maradok részmunkaidőben a munkahelyemen és mellette indítom el a vállalkozásom, vagy felmondok. Az utóbbit választottam, mert manageri pozícióban már elég nehéz azt mondani, hogy bocsi, pénteken ne keress, mert akkor nem érek rá. Így úgy döntöttem, olyan munka után nézek, amit vállalkozóként is végezhetek. Így leszek hamarosan karrier-tanácsadó :) Magyarán új bevétel után néztem, de már nem alkalmazottként, hanem vállalkozóként, hogy ezzel is erősítsem a vállalkozói mindsetem kialakulását. 

2. Üzleti terv

Üzleti terv készítése elengedhetetlen egy vállalkozás elindítása előtt. Ehhez piackutatást kell végeznünk, tehát meg kell néznünk, hogy vannak-e hasonló vállalkozások a piacon és ők hogyan működnek, milyen terméket kínálnak, milyen szolgáltatást nyújtanak. Ne ijedj meg, ha sokan vannak a piacon, a sok versenytárs azt jelenti, hogy a kereslet is nagy. Találd meg a nieche-ed, azaz a piaci rést, és tudd, hogy kiknek szeretnél értékesíteni, azaz ki lesz a célközönséged. Próbálj egyet csavarni a már meglévő ötleteken, hogy ne csak másold a versenytársakat, hanem legyen valami nóvum is a vállalkozásodban.

Ha a kötelező piackutatással elkészültél, számolnod kell: mekkora költségeid lesznek várhatóan és mekkora bevételre számíthasz, illetve mindezekhez szükséges egy időbeli ütemezést is rendelned, hogy lásd, kitart-e a megtakarításod addig, amíg a vállalkozásod elkezd bevételt termelni. Tervezned kell fix (pl. telefonszámla, esetleg irodabérleti díj, hirdetések, adó, stb) és váratlan költségekkel (pl. szervizdíj, tanácsadói díjak). Tartalékot is kell képezned (pl. egy adóellenőrzés esetére), és lesznek kezdeti költségei a vállalkozásindításnak (pl. cégalapítás esetén ügyvédi munkadíj, honlap, eszközbeszerzés, könyvelő), ezeket mind össze kell írnod, hogy tisztában legyél azzal, mennyi az annyi. Ezt a pénzügyi tervezést nem érdemes megúszni.

Az üzleti terv része az üzleti stratégia kialakítása, azaz el kell döntened, hogyan szeretnéd az ügyfeleidet elérni, szeretnél-e alkalmazottakat felvenni, szükséged lesz-e közvetítők igénybevételére. A stratégiád az fogja meghatározni, hogy kiknek szeretnél értékesíteni, pontosan mit szeretnél értékesíteni és milyen piaci környezetben teszed majd mindezt. Az üzleti stratégia a hogyan kérdésre ad választ, miután választ adtál saját magadnak a kinek, mit, hol kérdésekre.

3. Vállalkozási forma

El kell döntenünk, milyen formában szeretnénk vállalkozást indítani. Lehetünk egyéni vállalkozók vagy alapíthatunk céget (bt.-t, kft.-t, zrt.-t), attól függően, hogy mekkora bevételre számítunk és milyen ügyfélkörünk lesz. Az egyéni vállalkozás kezdeti és hosszútávú költségei alacsonyabbak, de a vállalkozásunk tartozásaiért a teljes magánvagyonunkkal felelünk (illetve bt. beltagjaként is ugyanez a helyzet). Egy fokkal komolyabb céget alapítani, de a cég adóterhe magasabb, bonyolultabb az adminisztrációja és már az alapításnál számolhatunk ügyvédi költséggel és jegyzett tőke-befizetéssel. Mindenképpen érdemes adótanácsadóval és ügyvéddel konzultálni a vállalkozási forma kiválasztása előtt, nem ezen tanácsadók díján kell spórolnunk. Én kft.-t alapítottam a férjemmel, mert mindkettőnknek szükségünk volt rá, így együtt csináljuk :) A tanácsadáson kívül a fotózást is bevittük a cégünkbe, de nem minden üzleti tevékenységet éri meg a cégből üzemeltetni, van, amit magánszemélyként sokkal kedvezőbb szolgáltatni.

4. Marketing

Sokan luxusnak tartják marketingtanácsadás igénybevételét, mondván, hogy ma már nagyon sok útja van a vállalkozásunk népszerűsítésének. Igen, nekem pont ez a problémám: Facebook oldalt hozzak-e létre, IG accountom legyen, szükségem van-e honlapra, hol hirdessek, milyen nyelven tegyem mindezt, hogy targeteljek...én ebben a rengetegben teljesen el vagyok veszve. És nem szeretném szétforgácsolni az energiáimat. A vállalkozásunknak profizmust kell sugallnia, szükségünk lesz jól elkészített fotókra, igényes honlapra (ha csinálunk, csináljuk jól). Én készítettem Canván logót a cégünknek és lett egy weblapom is. Nem tudom, érdemes-e ma még névjegykártyát készíteni, mindenesetre azt is terveztem Canván. Sok YouTube videó van a neten arról, hogyan tudod marketingelni a vállalkozásod. Én azt mondom, amit igényesen el tudsz készíteni, csináld te magad, főleg, ha örömet okoz mindez, de amihez nem értesz, azt inkább szervezd ki és maradj a kaptafánál. 

És ha már marketing...a jó névválasztás is nagyon fontos. Nem mindegy, hogy cseng a vállalkozásod neve, én például nem keresnék fel egy olyan céget, aminek béna az elnevezése. Érdemes a névvel utalni a tevékenységünkre, de ez nem kötelező. A lényeg, hogy a név hangozzék jól. Mi a férjemmel a Future Focus Consulting nevet választottuk a cégünknek, mert jól hangzik, angol (lesznek külföldi ügyfeleink is), illetve a coaching egy jövőbe tekintő tevékenység (innen a Future), és nagyon erős fókuszt igényel (egyrészt innen jött a Focus). Továbbá a fotózás is a tevékenységeink között van, így a focus nagyon jól rezonál erre a tevékenységünkre is. Nagyon sokat gondolkoztunk rajta, mert a cégnév igenis fontos!

5. Egyéb

Rögtön a vállalkozás megalapításával szükséges lesz céges bankszámlát nyitnod, amit érdemes alaposan körbejárni, mert a céges számlák drágák tudnak lenni. Választanunk kell egy székhelyet a vállalkozásunknak, keresnünk kell egy könyvelőt (nem érdemes a sarki könyvelőt megbízni, mert az a szolgáltatás bizony olyan is lesz), aki adóbevallást is készít majd nekünk, és gondoskodnunk kell a számlázásról. 

Amint látod, vállalkozást indítani nem pofonegyszerű, de nem is nagyon bonyolult. Mindenesetre jól gondold végig és tervezd meg, mielőtt belevágsz, mert bár ez egy szabadabb működési mód az alkalmazotti létnél, számtalan buktatója lehet és ezzel érdemes tisztában lenni már a kezdet kezdetén. Ha úgy döntesz, hogy vállalkozásba kezdesz, sok sikert kívánok hozzá! :)





Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A quiet quitting jelenség és ami mögötte van

Egy éve a pszichológia szakon – megérte elkezdeni?

10 ötlet a minimalizmus felé - a kevesebb több!