Távmunkában dolgozom – hogy nem őrültem még meg?

 A Covid kezdete után hosszú hónapokon keresztül home office-ban dolgoztam, mint olyan sokan mások, de miután újra biztonságossá vált irodából dolgozni, néha-néha bementem. Idén márciustól azonban hivatalosan is remote munkám van.

A kőkorszakban…

Karrierem elején egyáltalán nem volt home office-unk, azt sem tudtam, mi az. Nem vittük haza a laptopunkat a nap végén, és ha betegek voltunk, betegszabit vettünk ki és nem dolgoztunk. Meeting szobát kellett foglalnunk egy-egy megbeszéléshez és vezetékes telefonról tárcsáztuk az ügyfeleket az irodából. Ha valaki hangosan nevetett az open office-ban, mi is nevettünk vagy bosszankodtunk, és néha, amikor valaki nem zárta le a képernyőjét, megvicceltük és kicseréltük a háttérképét valami idétlen fotóra. Amikor valaki sírt, mert gondjai voltak otthon vagy valami félresikerült a melóban, megvigasztaltuk, beszéltünk vele/róla, általában tudtuk, ha valaki támogatásra szorult. Számított, hogy milyen ruhát viselünk, volt különbség irodai ruha és otthoni ruha között. Ajánlottunk egymásnak éttermeket, kocsmákat, könyveket, sorozatokat és megosztottuk egymással az utazási élményeinket. Ezek közül a szokások közül ma már számomra majdnem minden történelem.


Hogyan változtatta meg a munkahelyi szokásaimat a távmunka?

Nagyon sok olvasónak nem kell bemutatnom a home office-t és az ideiglenes távmunkát, hiszen a világjárvány számtalan embert rákényszerített arra, hogy otthonról dolgozzon, a konstans távmunka azonban egy kicsit más. A járvány idején ideiglenesen, majd egy munkahely-váltást követően ma már teljes mértékben távmunkában dolgozom. Az otthonom a munkahelyem is egyben, aminek bőven vannak előnyei és hátrányai. A jelenlegi kollégáimmal még soha nem találkoztam offline, nem is élünk egy országban. Bár próbálok odafigyelni arra, hogy ne pizsamában dolgozzak, az esetek többségében nem úgy ülök le a gépem elé, mint amikor bejártam az irodába dolgozni. Ma is ajánlunk egymásnak könyveket vagy filmeket a csapatommal, de lényegesen kevesebb a személyes interakció közöttünk, márcsak amiatt is, mert nagyon különböző időzónákban dolgozunk. 


Mik a távmunka előnyei számomra?

Minden nehézsége ellenére nem dolgoznék másképp, mint távmunkából. Nézzük végig a távmunka nyújtotta előnyöket:

1. Hatékonyság 

Többet dolgozom egy nap, mint korábban, mert nem tartok hosszú ebédszünetet, mint amikor a csapatommal közösen elmentünk ebédelni, nem megyek el kávézni egy-egy közeli kollégával vagy a közelben dolgozó barátaimmal és nem jelzik a kabátjukba belebújó kollégák számomra, hogy véget ért a munkaidő. Nem tereli el a figyelmem senki, ritkábban szakítanak félbe a kollégáim, így lényegesen többet dolgozom, sokkal hatékonyabb vagyok. Ráadásul másképp koncentrálok a munkára: ma már nagyon nehezen tudom elviselni, hogy valaki más társaságában dolgozzak. Hogy voltam erre képes korábban? Hogy nem zavartak a körülöttem ülők? Hogy tudtam haladni a munkával? Értetlenül tekintek vissza az irodai évekre. 

2. Időspórolás

Szeretem, hogy többet alhatok reggelente, el tudom látni napközben a kiskutyámat (nem szorulok kutyasétáltatóra, mint korábban), napközben pedig össze tudok ütni egy ebédet (amit nem kell műanyag dobozban cipelnem magammal a munkahelyemre). Nincs benzinköltségem, reggelente van időm kertgondozásra, és mivel a férjem napjai viszonylag későn indulnak, reggelente tudunk beszélgetni egy kicsit. És amint a munkaidőmnek vége, azonnal elő tudom venni az egyetemi teendőimet, olvasok, tanulok, beadandót írok, így az estéim is produktívak, mert nem kell utazással időt töltenem esténként. Általában elmegyek úszni vagy sétálni munka után, és mivel az uszoda 5 perc sétára van tőlem, kényelmesen tudok úszni, mielőtt bezárna az uszoda. Magyarán, időt tudok megtakarítani, ami javítja a munka-magánélet egyensúlyát (ehhez persze erős kontúrokat kell rajzolnom a munkám és a magánéletem között).

3. Rugalmasság

Emlékszem, mennyire vágytam régebben arra, hogy otthonról dolgozhassak, néha kiülhessek a kertbe napközben, vagy hogy ne kelljen megkérnem a szomszédot egy csomagátvételre. A távmunkámnak köszönhetően néha tudok Szlovákiából dolgozni, ahol a szüleim élnek, illetve idén nyáron egy hetet Ciprusról dolgoztam, így megtakaríthattam néhány szabadnapot. Szeretem ezt a fajta rugalmasságot (most jövök rá arra, hogy valójában a változatlanságot nem szeretem).

Mik a távmunka hátrányai és hogyan védekezhetünk ellenük?

Őszinte leszek, jó néhány hátránya van az állándó távmunkának, és a legtöbbet meg is figyeltem magamon, nézzük ezeket végig:

1. Magány

Nem tudok elmenni szó nélkül amellett, hogy társas lények vagyunk, igényeljük a szociális interakciót, hogy beszélhessünk, hogy meghallgassanak, hogy kapcsolódjunk másokhoz, és napközben bizony nagyoncsak egyedül vagyok. És itt jön a bökkenő: minél több időt töltök távmunkában, annál nehezebben megy a társas érintkezés. Valahogy elszoktam tőle, miközben érzem, hogy ez káros. Túlságosan is lekorlátozódnak a mindennapjaim ugyanarra a négy falra, és ha nem lenne a kiskutyám, Mimi, néha bizony küzdenék a sírhatnékkal. 

Fontos megjegyezni és tudatosítani, hogy bár egyedül vagy a távmunka során, mégsem vagy teljsen egyedül: a csapattársaid, a főnököd, a HR mind veled vannak, és ha szorongató az egyedül dolgozás, érdemes 1-2 napra bemenni az irodába, vagy ha erre nincs mód, co-working space-t bérelni, esetleg beülni egy kávézóba dolgozni, vagy egyszerűen megkérni valakit a melóban, hogy beszélgessen veled online. Dolgozhatsz egy barátod, a párod vagy családtagjaid társaságában. Ha pedig eluralkodik rajtad a nyomasztó egyedüllét, és magánnyá fordul át, nemcsak cégen belül kérhetsz segítséget, hanem pszichológust is felkereshetsz, akivel konzultálhatsz (ez is egy társas interakció). És érdemes törekedni arra, hogy minél többször mozduljunk ki munka után, keressük mások társaságát. 

2. Határ-elmosódás

Sokan állítják, a távmunka szabaddá tesz, pedig valójában sokkal inkább tűnik néha kalitkának, mert túlzottan elmosódhat a határ az otthon és a munkahely között. Érdemes figyelni arra, hogy legyen kijelölt, szó szerinti munkahelyed otthon, és csak onnan dolgozz, ne vidd be a munkát a hálószobába, a konyhába, a kertbe, hogy megóvhasd ezeket a zugokat, ne uralja le őket a munka. A dolgozós mindset jó, ha csupán a dolgozó sarokkal kerül reakcióba, ami elsőre furán hangozhat, de segíthet megóvni az ép elménket az otthoni munkavégzés során. Erre a tipper Rebecca Seal Hogyan dolgozzunk otthonról c. könyvében akadtam rá, és ő hívta fel a figyelmem arra, hogy az otthoni, dolgozós környezetem legyen rendezett és minél inkább nyugalmat sugárzó. Rögtön be is szereztem három szobanövényt a szobámba! Nincs mindenkinek lehetősége dolgozószobát kialakítani, ha csak egy dolgozósarkod van, az is rendben van, próbáld meg a lehetőségeidből kihozni a maximumot. 

És figyeld a munkaidőd – akár órát/emlékzetetőt is beállíthatsz, és amint letelt a munkaidő, próbáld meg letenni a tollat. Ez nem mindig megy, de érdemes erre törekedni. Segíthetnek a rendszeres szünetek kikapcsolni, eltávolodni a munkától, felfrissülni. 

3. Digitális túltöltődés

Mivel a távmunka definíció szerint olyan tevékenység, amit számtech eszközökkel végzünk és elektronikusan továbbítjuk a végeredményt, a digitális túltöltődés nagyjából elkerülhetetlen. Milyen bizarr lehet egy Új-Guineai törzs számára, hogy mi egész nap egy monitort nézünk, ezzel keressük meg a mindennapi betevőt. Ennek következményeként estére gyakran fáj a szemem, vagy egyszerűen csak telítődik a fejem, túltöltődik az agyam és le kell kapcsolnom magam az áramkörről. Próbálok védekezni ellene, ami néha egy szélmalomharcnak tűnik, de nem adom fel: a 20-20-20 módszert követve minden 20 percben, legalább 20 mp-ig érdemes elnézni legalább 20 m-re. Ezt nem tudom tartani, de szoktam szüneteket beiktatni a munkanapokba, amikor kiülök a kertbe, vagy lepihenek 5 percre és becsukom a szemem, hátvégén gyakrabban sétálok a természetben, illetve néha digital detox napokat tartok hétvégén, amikor semmilyen digitális eszközt nem veszek a kezembe egész nap. 

Nem beachhouse, napfénytető a távmunka, mint ahogy azt sokan gondolják, de olyan sok előnye van, amitől én nagyon megszerettem ezt a fajta munkastílust és már nem térnék vissza sem az offline, sem a hibrid munkastílusra. Vajon mi lesz a következő elavuló munkarend, amit kőkorszakinak fogunk pár év múlva nevezni? Talán az 5 napos munkahét?



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A quiet quitting jelenség és ami mögötte van

Egy éve a pszichológia szakon – megérte elkezdeni?

10 ötlet a minimalizmus felé - a kevesebb több!