10 idézet, ami képes volt átsegíteni nehéz időszakokon

 Nemrég összeraktam egy két napos stressz-kezelési tréninget. A megküzdési metódusok között szerepeltek a pozitív gondolatok, megerősítések. Ekkor tudatosodott bennem, hogy sokszor fordult már elő velem, hogy egy idézetet olyan sokszor mantráztam magamban, hogy képes volt pozitív hatást kifejteni nálam és átlendíteni egy-egy nehéz helyzeten (vagy nem is kellett mantráznom, mert egyszerűen csak megütött egy aha-élmény és elraktároztam magamban az idézetet). Jó érzéssel tölt el felidézni azokat az idézeteket, amik képesek voltak erőt adni nekem egy-egy nehéz helyzetben. Vegyük sorra a 10 kedvenc idézetem! Azt is leírom, mit jelentenek nekem, mit hallok ki belőlük - de ez nem jelenti azt, hogy Te ne érthetnéd ezeket az idézeteket teljesen másképp. 

1. 

"Mindegy, hogy honnan.

Mindegy, hogy hová. Mindegy,

hogy mégy-e. Figyelj".

Fodor Ákos

Ezt a haikut számtalanszor idéztem már fel magamban. Számomra ez nagyon sok erőt adott ahhoz, hogy coach-csá tudjak válni. A coach egyik - ha nem a legfontosabb - feladata az, hogy figyeljen. Aktívan. Fodor Ákos haikuja segít a jelenben maradnom, figyelni saját magamra, a szükségleteimre, a másik emberre. 

2.

"Elmúlik".


Ismeretlen


Ismeritek az anekdotát az indiai hercegnőről, aki egy az édesapjától kapott gyűrűvel felkeresett egy hindu bölcset? Azt kérte tőle, hogy véssen a gyűrűbe olyan bölcsességet, ami szomorú napokban vigasztalja, a nehéz helyzetekben bátorítja, a boldog időszakokban pedig óvatosságra inti. A bölcs pár nap múlva visszaadta neki a gyűrűt, egyetlen szót vésett bele: elmúlik. Én nehéz helyzetekben nagyon gyakran gondolok erre. Ez emlékeztet engem arra, hogy minden véges, minden múlandó - a nehéz időszakokon, helyzeteken is egyszer túlleszek, és ebből erőt tudok meríteni. 

3.

"Nem tudod megváltoztatni, ami történt, amit tettél vagy amit veled tettek. De dönthetsz, hogy most hogyan élsz".

Edith Eva Eger

8 éven keresztül jártam terápiába, most pedig pszichológiát tanulok és lehet, hogy egyszer én magam is terapeuta leszek. Terápiában tanultam meg, hogy a múlt nem marad mindenképp a börtönöm, és bár megváltoztatni nem tudok semmit, ami megtörtént, a viszonyulásomon tudok változtatni. Ez az én felelősségem és lehetőségem, ebben tudok szabadon dönteni. 

4.

"Nem a képességei miatt veszel fel valakit, hanem a hozzáállásáért. A képességeket bármikor megtaníthatod".

Simon Sinek

Nagyjából akkor futottam bele ebbe az idézetbe, amikor először neveztek ki vezetővé. Sokat foglalkozom a témával a mai napig: ki a jó vezető? Mi az, hogy jó? Mitől leszek az? Amikor felveszek valakit a csapatomba, én is a hozzáállását vizsgálom leginkább. A motivációit. Az embert. Nem pedig azt, hogy hol tanult, milyen referenciái vannak, milyen képességekkel rendelkezik. Különben is, messziről jött ember azt mond, amit akar, background check ide vagy oda. Akkor járok a legjobban, ha a jelentkező hozzáállására koncentrálok. 

5. 

"Jut ezen a világon mindenkinek szerelem, csak meg kell keresni".

Kurt Vonnegut

Sokat segített nekem ez az idézet évekkel ezelőtt, amikor nagyon szomorúvá tett a tény, hogy nem találom a páromat. Csalódás követett csalódást. Aztán rám talált a szerelem (vagy én találtam rá?), mert nem adtam fel, rendületlenül hittem benne és tettem azért, hogy ne maradjak egyedül. Közben terápiába jártam és erősítettem az önértékelésem és az önbizalmam. Majd azt hittem, mivel nekem sikerült, bárkinek sikerülhet. Ma már nem gondolom teljes mértékben így, szerintem egy nagy adag szerencse is kell a pártaláláshoz. Ennek ellenére, én még mindig hiszek ennek a mondatnak.

6. 

"Már nem az a fontos, hogy igazam legyen, hanem hogy igaz legyek".

Pál Feri

Feri atya összes hanganyagát meghallgattam, jártam az előadásaira, olvastam az összes könyvét. Felbecsülhetetlenül sokat kaptam tőle. Ez az idézet segített nekem abban, hogy elfogadóbb legyek. Nagy kihívás számomra, hogy ítélkezés-mentesen közelítsek meg embereket, helyzeteket. Ma már nem hiszem, hogy csak nekem lehet igazam, vagy hogy egy helyzet fekete-fehér. Ma már a mediációban, a közös nevezőben, a közelítésben, az asszertivitásban hiszek. És fontos, hogy mindeközben hiteles maradjak, azaz igaz legyek (számomra legalábbis ez az idézet ezt jelenti).

7. 

"Ha elsőre nem jó szakmát választottunk, akkor legyen bátorságunk tovább állni, mert nem befejezni kell, amit elkezdtünk, hanem bátran változtatni".

Vekerdy Tamás

Mondanom sem kell, hogy karrier-váltóként milyen sokat jelentett nekem ez a mondat. Szerintem is bátorság szükséges a változtatáshoz, és ha azt érezzük, hogy nem vagyunk a helyünkön (márpedig ezt érezni szoktuk), akkor bár semmi garancia nincs arra, hogy a következő hely jobb lesz, sőt...de ha nem mozdulunk ki a kényelmetlen élethelyzetből, soha nem derül ki, hogy lehetne-e jobb. Vagy úgy is fogalmazhatunk, ha nem változtatunk a kényelmetlen helyzeten, akkor a helyzet nagy valószínűséggel nem lesz önmagától kényelmesebb.

8.

"Csiszolás nélkül soha nem lesz a kőből gyémánt."

Kínai mondás

Egyszer egy céges karácsonyi buliba ellátogatott hozzánk egy kaligráfus, akitől kérhettünk egy kaligráfiát. Váltottunk néhány szól, elmondtam, mivel kapcsolatban szeretnék egy kínai mondatot, és ő a fenti idézettel állt elő. Lerajzolta nekem, és a mai napig kint van a szobám falán. Erőt ad, amikor tudatosítom, hogy kitartással, munkával, tanfolyamokkal, sulikkal, esti tanulással igenis csiszolódom. A céljaim egyébként fluidak, van, hogy megváltoztatom őket, de kitartóan haladok feléjük, értékelve magát az utat is, amit bejárok. Folyamatos önreflexió segítségével veszem górcső alá, mennyit sikerült csiszolnom saját magamon.

9.

"Jó volna jegyet szerezni és elutazni Önmagunkhoz".

József Attila

Ha már az előző pontban említettük az önismeretet, önismereti utam kezdetén ez az idézet fogott kézen és kísér utamon a mai napig. Nem tudom, hogy mikor fogok megérkezni önmagamhoz, és ma már nem is vagyok türelmetlen. Mostanra nem fontos, hogy megérkezem-e valaha. De néha - egy-egy pillanat erejéig - meglátom magam valahol a távolban, érzékelem, hogy közeledek magamhoz és a kontúrjaim egyre erősebbek lesznek. Jó úton lenni önmagam felé.

10.

"Nem a stressz öl meg, hanem az, ahogyan reagálsz rá".

Selye János

Említettem fentebb, hogy sokat foglalkozom mostanában stressz-kezeléssel (erről korábban ebben az írásomban írtam bővebben). Nemrég futottam bele Selye János szavaiba és nagyon elgondolkodtatott. Rádöbbentem arra, hogy a hozzáállásomon sokkal több múlik, mint gondolnám (mint ahogy a fenti Simon Sinek idézet is valami hasonlóról szól szerintem). Stressz-faktorok mindig is léteztek és létezni is fognak, ezt nem áll módomban kontrollálni. Ott van döntési és cselekvési szabadságom, hogy hogyan reagálok a stresszre. Ez az idézet segített perspektívát váltanom, így könnyebb kialakítanom a stresszel szembeni megküzdési mechanizmusaimat. 


Neked milyen idézetek adnak erőt?






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A quiet quitting jelenség és ami mögötte van

Egy éve a pszichológia szakon – megérte elkezdeni?

10 ötlet a minimalizmus felé - a kevesebb több!